تربیت را به دست بازی نسپارید

 

 نوجوانان عموما رمز عبور به مراحل بالاتر را از دوستان خود میگیرند یا حتی آنها را معامله میکنند. عبور از موانع و رسیدن به مراحل بالاتر، بازیکننده را هیجانزده میکند و شکست در آن او را مضطرب میسازد. یکی از محققان آمریکایی به نام پل اینیچ در سال 1999 در تحقیقی نتیجه گرفت که اندازه ضربان قلب و ترشح هورمونها در حین بازیهای رایانهای افزایش مییابند و کسانی که به بازی نگاه میکنند و حتی در آن شرکت هم نمیکنند، فشارهای عصبی زیادی را متحمل میشوند. بازیهای رایانهای همچون ورزشهای پراسترس بر جسم افراد هم مؤثرند و بر متابولیسم افراد تغییراتی ایجاد میکنند.

این نوشتار به اختصار به بعضی از آفات بازیهای رایانهای آن اشارهای خواهد داشت.

خشونت

بازیهای رایانه ای خشونت را رواج میدهند. اگرچه بازیهای اولیه رایانهای بیشتر جنگهای فضایی بودند، اما امروزه سلاحهای طراحی شده در بازیها، مرگبارتر و بیرحمانهتر عمل میکنند و عبور به مراحل بالاتر، هر روز سختتر میشوند. یک بازیکننده از ابتدای بازی باید بکشد، آن هم بیترحم تا بتواند به مراحل بعدی برود. کشتن، مهمترین و اولین راه کسب امتیاز در غالب بازیهای کامپیوتری است.

صداگذاری پیچیده و خشن بر روی این بازیهای خشونتبار از دهشتناکی و قبح قضیه میکاهند و موجب تغییراتی در روح و روان کاربران میشود. دیدن صحنههای بسیار خشن و خون، اثر اجتنابناپذیر خود را بر نوجوانانی که از این مراحل میگذرند، خواهد داشت.

اعتیاد

وابستگی و اعتیاد به بازیهای کامپیوتری مسأله دیگری است. اگرچه این نوع از اعتیاد ظاهراً اعتیاد دارویی یا مواد مخدر نیست، اما آثار سوء خود را دارد. محققی از سوئد به نام آندرس سندبرگ در مقاله کوتاهی درباره اثرات فرهنگی تکنولوژیهای نوظهور نوشته است که باید به این سؤال پاسخ داد که ایا وابستگی به بازیها اگر به وجود بیاید، الزاما بد است یا نه؟

او اشاره میکند که اگر ضرر بازیها بیشتر از سودش باشد چه مشکلاتی پیش میاید. او معتقد است که به همه فعالیتهای انسانی میتوانند اعتیادآور باشند، مانند خرید، تماشای تلویزیون و حتی مصرف غذاهای با ارزش غذایی کم و آماده. اما نکته مهم این است که اعتیاد به نوعی موجب سلب مسئولیت از فرد میشود. اگرچه بازیهای رایانهای دریچهای به دنیای اطلاعات و ایجاد خلاقیت و حداقل، آشنایی با زبان انگلیسی هستند اما در صورت بروز اعتیاد، ضررهای بسیاری دارند. از جمله دوری از اجتماع، باور الگوهای غیر واقعی، فعالیتهای ضد اجتماعی از عوارض وابستگی به این بازیها هستند.

الگوهای خیالی

الگوهای خیالی مشکل و آفت دیگر الگوپذیری کودکان و نوجوانان است. الگوها، طرز تفکر فردای این افراد را پیریزی میکنند. ظاهر و منش این الگوها، جایگزین الگوهای قرآنی میشود و ایندهای تار را برای شخصی رقم میزند.

مردان این بازیها اگرچه قوی، جنگنده و با ویژگیهای برجسته مردانهاند، اما اغلب مغز و دل ندارند و شدیداً بیمایه و حتی گاهی مضحکاند. زنان این بازیها یا بسیار کمرنگ و بیتأثیرند یا اگر زنان، قهرمان داستان بودند، استفاده ابزاری از ایشان شده است.

ایران و چالشی نو

متأسفانه کشور ما از آن دسته از کشورهایی است که بازیهای مذهبی بسیار ضعیفی عرضه کرده که کیفیت جلب نظر و توجه بازیکنندگان را ندارد و تا زمانی که این ضعف جبران نشود، نمیتوان توقع داشت که در محدودههای آموزشی مورد نظر سیاستگزاران، موفق باشیم یا حداقل از آفات جبرانناپذیر آن اجتناب کنیم. شاید توجه به این مقوله همان قدر مهم باشد که انتشار کتابهای درسی مهماند. این که این بازیها، آموزگاران اجتماعی و فرهنگی آنهایی هستند که از آنها استفاده میکنند، غیر قابل انکار است و باید به این مقوله به عنوان یک امر حساس و دقیق نگاه کرد، چون، فردا بسیار دیر است.

حال پدر و مادر عزیز، اگر مسئولان در وظیفه خود سستی میکنند، شما خود به بایستههای تربیتی یک فرزند قرآنی جامه عمل بپوشانید. اگر میخواهید فرزندی قرآنی داشته باشید، تربیت آنها را به دست بازیها نسپارید.

این وبلاگ درآدرس http://mashghemehr.blogfa.com  به روز رسانی می گردد

/ 31 نظر / 8 بازدید
نمایش نظرات قبلی
زری

سلام. مطلب خیلی مفیدی بود. در ضمن وبلاگ زیبایی دارید بخصوص که تصاویری که بکار بردید اکثرا متحرک هستند و من چنین ابتکاری رو در وبلاگ دیگه ای ندیده بودم.

رحمت

مرداب مباش،که مرداب سرد وبی روح،تنهاوخاموش می میرد رود باش که پاک وزلال دریا میشود زندگی مثل رود می مونه وسختیهای آن مثل غربالی می مونه که ما را زلال میکنه نباید وسط راه تو سختیها جا زد وکم آورد باید رفت ورفت تا دریا شد

محسن نژاد

سلام شب بخير [گل][گل] آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است یا رب این تأثیر دولت در کدامین کوکب است

سوسن

سلام . ممنون که سر زدی و ممنون از لطف بیکرانت . نظرات پرمهر شما همواره موجب شادی روح میشه . بازم ممنون.

امیر قافله عشق

[قلب][گل][گل][گل][گل][گل][قلب]اللهم عجل لوليک الفرج[قلب][گل][گل][گل][گل][گل][قلب] [قلب][گل][گل][گل][گل][گل][قلب]اللهم عجل لوليک الفرج[قلب][گل][گل][گل][گل][گل][قلب] [قلب][گل][گل][گل][گل][گل][قلب]اللهم عجل لوليک الفرج[قلب][گل][گل][گل][گل][گل][قلب] [قلب][گل][گل][گل][گل][گل][قلب]اللهم عجل لوليک الفرج[قلب][گل][گل][گل][گل][گل][قلب]

نسیم

_______________▓▓▓▓___________ _______________▓▓▓▓▓▓__________ _______________▓▓▓▓▓▓__________ ______________ ▓▓▓▓▓▓▓_________ _____________ ▓▓▓▓▓▓▓▓_________ _____________ ▓▓▓▓▓▓▓▓▓________ _____________▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓_______ _____________██▓▓▓▓▓▓▓▓_______ ____________ ████▓▓▓▓▓██______ ____________██████▓▓▓███_____ ____________████████████_____ ____________████████ ████____ ____________███ █████ ███_____ ____________███ █████ ███_____ ____________███ █████ ███_____ ____▓▓▓____███ █████ ███_____ ___▓▓▓▓▓__███ ██████ ██_____ __▓▓▓▓▓▓▓ ███ ███████ █_____ ___█████__ ██ ████████▒_____ ____███___▒▒▒█████████_____ ___▓▓▓▓▓_ ▓▓██████████_____ __▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓██████████____ _▓▓ ▓▓▓▓▓▓▓ ██████████____ _▓▓ ▓▓▓▓▓▓___▒▒▒▒▒▒▒_______ _▓▓ ▓▓▓▓▓____ ▒▒▒▒▒▒▒_______ _▒▒_█████____▒▒▒▒▒▒▒_______ ____██████____▒▒▒▒▒▒________ ___███████____▒▒▒▒▒_________ ___███████____▒▒▒▒▒_________ ___███████____▒▒▒▒-__________ ____▒▒▒_▒▒_____▒▒▒▒__________ _____▒▒_▒▒_____▒▒▒▒__________ _____▒▒_▒▒_____▒▒██__________ _____▒▒__▒_____▒▒██__________ _____

معلم

سلام شما نیز وبلاگ زیبا وپر محتوایی دارید ضمنا باتبادل لینک موافقم.

معلمی به سبک جدید

سلام...ممنونم از حضورتون...لینک شدین... وبلاگ شما هم مطالب مفیدی داره...خسته نباشین... یاعلی..

نسیم ادب

سلام وبلاگ پر محتوایی دارید لینک شدید شما هم اگه خواستيد به اسم وبلاگم منو لينك كنيد متشكرم