بیدار شدن از دنده ی چپ

برای خوابیدن به موقع کودک ، از راهکارهای ذیل استفاده کنید :

برنامه ریزی درسی : برنامه درسی و انجام تکالیف مدرسه را با نظر خودش زمانی قرار دهید که به اواخر شب کشیده نشود و خواب او را به تاخیر نیندازد .

 خواب به موقع والدین: اگر اعضای خانواده هم زمان با هم بخوابند ، کودکان راحت تر خواهند خوابید . طبیعی است که صدای تلویزیون ، گفت وگو و خنده ی پدر و مادر ، خواب را برای کودک سخت می کند . با توجه به این که میزان خواب والدین ، از کودکان کمتر است ، می توانند صبح ها زودتر برخیزند و به کارهایشان بپردازند .

 رژیم غذایی : خوراکی های با طبع سرد ، آب زیاد، شیرینی فراوان ، شام سنگین و شام قبل از خواب ، در سخت بیدار شدن کودک موثر است .

 بی رغبتی به مدرسه : گاهی به جهت عدم علاقه به مدرسه ، انگیزه ای برای بیدار شدن ندارد . با بررسی علل این بی رغبتی که ممکن است مربوط به معلم یا همسالان یا فضای مدرسه باشد ، این مشکل را حل کنید .

علل پزشکی : گاهی فرزندانمان به جهت بی حالی و سستی بدن به سختی بیدار می شوند ؛ که ممکن است منشاء پزشکی ( کارکرد بد کبد ، عفونت کلیه، سل، ورم کبد یا اختلالات هورمونی ) داشته باشد که باید به متخصص مراجعه کرد.

 چگونگی بیدار کردن کودک از خواب

 بیدار کردن کودکان از خواب به ویژه در صبح ، حساسیت ویژه ای دارد که اگر سنجیده نباشد ، سبب ایجاد تنش و در نتیجه فشارهای روحی اعضای خانواده خواهد شد . برای بیدار کردن فرزندتان ، از راهکارهای زیر استفاده کنید :
 * کنار بستر او قرار گیرد و از نزدیک بیدارش کنید .
 

 * با نرمی و محبت با او سخن بگویید و از واژگان عاطفی( پسرم، دخترم، عزیزم، جانم و ...) استفاده کنید .

 * او را به تدریج از چرخه ی خواب خارج سازید . برای این کار ، 15 دقیقه پیش از زمانی که می خواهید از خواب برخیزد ، دست به کار شوید و او را 3 بار با فاصله های 5 دقیقه بیدارکنید .
 

 * برخی کودکان برای بیدار شدن به تحریک فیزیکی نیاز دارند ؛ بنابراین ، او را به آرامی ماساژدهید .

 به بهانه گیری های صبحگاهی کودک توجه چندانی نشان ندهید و از روش نادیده گرفتنِ سنجیده استفاده کنید تا اگر برای جلب توجه است ،از بین برود
 

 چند توصیه

 * کودک خود را هنگام دیدن رویا از خواب بیدار نکنید . نشانه ی این حالت ، حرکت چشم ها است . انسان ها به طور متوسط 5تا10 بار خواب می بینند که این خواب ها کوتاه مدت است ؛ پس می توانید چند دقیقه صبر کنید و پس از اتمام رویا او را بیدار کنید .
 * برای بیدار کردن کودک ، هرگز از زور و اهرم فشار استفاده نکنید ؛ چرا که لجبازی خواهد کرد .
 

 * او را از دور صدا نزنید و داد و فریاد نکنید . به تعداد فریادهای شما شوک های عصبی به او وارد می شود .

 * در صورت تاخیر در بیدار شدن ، از پیامد های طبیعی و منطقی استفاده کنید . کودکی که دیر از خواب بیدار شود ، به طور طبیعی به سرویس نمی رسد و باید در مدرسه پاسخگو باشد . در صورت تاخیر در بیدار شدن ، از صبحانه و چای داغ محروم می شود .
 

 غرغر صبحگاهی

 نق زدن و بهانه گیری صبحگاهی تا حدودی طبیعی است  و در 2 سالگی و دوران بلوغ اوج می گیرد . غرغر صبحگاهی کودکان عللی چون کم خوابی ، بیماری جسمی ، فشار عصبی ( به جهت اختلاف با والدین ، فرزند دوم ، آزار خواهر و برادر و ...) ، بیدار کردن او هنگام دیدن رویا ، و بیدار کردن با اهرم فشار و گاهی جلب توجه است که باید از بین برود.
 

 چند توصیه

 * به بهانه گیری های او توجه چندانی نشان ندهید و از روش نادیده گرفتنِ سنجیده استفاده کنید تا اگر برای جلب توجه است ،از بین برود .
 * ازآموزش کودک در صبحگاهان بپرهیزید ؛ زیرا به هیچ وجه آمادگی پذیرش سخنان شما را ندارد . آموزش آرام بودن و زشتی بهانه گیری را به موقعیت های عاطفی واگذارید و برای خردسالان از روش قصه  گویی استفاده کنید .
 * برای توقف غر زدن فرزندتان می توانید از شوخی استفاده کنید ؛ به گونه ای که در شوخی های کودکانه ، او را به خنده وا دارید ؛ البته توجه داشته باشید که برخی کودکان با دیدن شوخی های والدین عصبانی می شوند و بهانه گیری هایشان اوج می گیرد .
* او را در آغوش بگیرید و بچلانید و بگویید می خواهم بد اخلاقی را از تنت بیرون کنم .
 * به او 5 دقیقه فرصت دهید تا بهانه گیری کند و به او بگویید می تواند در این زمان نق بزند ؛ ولی پس از آن ، بهانه گیری هایش تمام خواهد شد . همین زمانِ آزاد برای بهانه گیری ، رفتار او را قطع می کند یا از آن می کاهد .
 * از 7 تصویر استفاده کنید که بر یک طرف آن ها ، عکس کودکی خندان و شاداب ، و در طرف دیگر آن ها عکس همان کودک با چهره ای عبوس و ناراحت وجود دارد و به فرزند خود بگویید در برابر هر روز بهانه گیری و نق زدن ، یکی از 7 تصویر را به طرف چهره عبوس برمی گردانید و اگر تا پایان هفته ، تعداد چهره های خندان و شاداب بیشتر باشد ، به او جایزه ای خواهید داد .
 برخی کودکان دوست دارند هنگام صبحانه ، خرس پشمالو یا عروسک دلخواهشان را کنار خود بنشانند و با هم صبحانه بخورند . آنان را از این کار منع نکنید
 مهم ترین عامل صبحانه نخوردن کودکان ، نداشتن الگوی مناسب خانوادگی است ؛ بدین معنا که والدین و خواهر و برادر بزرگ تر ، اهمیت چندانی به صبحانه نمی دهند . سعی کنید صبحانه را به صورت گروهی و با آرامی صرف کنید . تکروی اعضای خانواده و شتاب در صرف صبحانه ، کودکان را بی رغبت می کند . افزون براین ، به نکات نیز توجه کنید :  
 * کودک خود را عادت دهید تا پس از خواب ، با شما نرمش کند . اشتهای کودک برای صبحانه پس از تحرک جسمی بیشتر می شود ( در مورد کودکان پیش دبستان و دبستانی ، اگر نرمش نمی کنند ، اجازه دهید پس از لباس پوشیدن و آماده شدن ، صبحانه بخورند) .
 *صبحانه دلخواه او را برایش تهیه کنید حتی اگر پنیر و مربا با هم باشد . برخی کودکان ، به خوردنی هایی ( تکه ای پیتزای خانگی از شب گذشته ، تکه ای گوشت مرغ ، سوپ و ...) علاقه نشان می دهند که شاید برای بزرگسالان چندان خوشایند نباشد .
 * وسایل مخصوص کودک ( فنجان ، بشقاب ، قاشق و چنگال ) ، با شکل های عروسکی و رنگ های جذاب ، رغبت بیشتری را در او ایجاد می کند .
  مشارکت کودک در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه ، و خرید مواد مربوط به آن ، سبب علاقه مندی او به صرف صبحگاهی شد .
 برخی کودکان دوست دارند هنگام صبحانه ، خرس پشمالو یا عروسک دلخواهشان را کنار خود بنشانند و با هم صبحانه بخورند . آنان را از این کار منع نکنید .
 چند توصیه
  در صبحانه تنوع ایجاد کنید تا از یکنواختی درآید .
 * اگر مایلید فرزندتان در کنار صبحانه ، بادام ، پسته، فندق، ذرت بو داده و امثال آن را بخورد، مقداری از آن را بسته بندی کنید و کاغذی را که نام جایزه ای را بر آن نوشته اید در آن قرار دهید و به او بگویید: اگر تمام خوراکی ها را بخورد می تواند به جایزه ای که روی کاغذ نوشته شده است نیز دست یابد .
 

 * ابتدای هفته دایره ای را روی کاغذ بکشید و بگویی : این چهره خورشید است که می خواهم با هر لقمه تو ، شعاع های نور آن را کامل کنم و هرگاه کامل شد ، جایزه ای خواهی داشت .

 *  در صورتی که فرزند شما به کندی صبحانه می خورد و وقت بسیاری را صرف می کند ، از بازی رکوردگیری استفاده کنید ؛ بدین شکل که ساعت را برای 30 دقیقه کوک کنید و از او بخواهید که تا زمان زنگ ساعت ، صبحانه اش را تمام کند و روز بعد 30 دقیقه را به 28 دقیقه برسانید و همین طور کم کنید تا به زمان معمول و مناسب برسد .
  * برای خوردن صبحانه اصرار فراوان نداشته باشید و هرگز از زور و اهرم فشار استفاده نکنید .
 * در صورت بی رغبتی به خوردنی های جامد می توانید از نوشیدنی هایی مانند آب پرتغال ، شیر ، شیرموز، شیر پسته ، شیر انبه ، چای با عسل و غیره که هرکدام ویتامین های گوناگونی دارند ، استفاده کنید . حتی می توانید برای فرزندتان در هر سنی که هست ، حریره بادام یا فرنی درست کنید .
 * در صورت مقاومت و صبحانه نخوردن در منزل ، یک تکه نان با پنیر به صورت ساندویچ ، یا مقداری میوه همراهش کنید تا در اتوبوس ، ماشین ، یا در مهد کودک بخورد.

این وبلاگ درآدرس http://mashghemehr.blogfa.com  به روز رسانی می گردد

/ 43 نظر / 24 بازدید
نمایش نظرات قبلی
زهرا

سلام دوست خوبم، خوشبختانه من هنوز بچه مدرسه ای ندارم اما تا چند روزه دیگه مهد می ره و مشکلات من شروع می شه پس باید کامنت شما را حتما بخونم به دردم می خوره. سربلند باشید

مدرسه عشق

حرمت اعتبار خود را هرگز در میدان مقایسه ی خویش با دیگران مشکن که ما هر یک یگانه ایم موجودی بی نظیر و بی تشابه و آرمانهای خویش را به مقیاس معیارهای دیگران بنیاد مکن تنها تو می دانی که "بهترین" در زندگانیت چگونه معنا می شود از کنار آنچه با قلب تو نزدیک است آسان مگذر بر آنها چنگ درانداز، آنچنان که در زندگی خویش که بی حضور آنان، زندگی مفهوم خود را از دست می دهد با دم زدن در هوای گذشته و نگرانی فرداهای نیامده انگشتانت فرو لغزد و آسان هدر شود هر روز، همان روز را زندگی کن و بدین سان تمامی عمر را به کمال زیسته ای و هرگز امید از کف مده آنگاه که چیز دیگری برای دادن در کف داری همه چیز در همان لحظه ای به پایان می رسد که قدمهای تو باز می ایستد و هراسی به خود را مده از پذیرفتن این حقیقت که هنوز پله ای تا کمال فاصله باشد تنها پیوند میان ما خط نازک همین فاصله است برخیز و بی هراس خطر کن در هر فرصتی بیاویز و هم بدینسان است که به مفهوم شجاعت دست خواهی یافت آنگاه که بگویی دیگر نخواهمش یافت عشق را از زندگی خویش رانده ای عشق چنان است که هر چه بیشتر ارزانی داری، سرشارتر شود و هر گاه که آن را تنگ در مشت گیری، آسان

دانلود كليپ شهدا

سلام دوست عزيز وبلاگ زيبايي داريد اگر با تبادل لينك موافق هستيد منو با نام دانلود كليپ شهدا لينك كنيد بعد بهم خبر بديد تا با نام دلخوا شمارو لينك كنم لطفا وبلاگمو به دوستات معرفي كن بازم لطفا در نظرسنجي وبلاگم شركت كن به اميد ديدار دوباره يا حق

ریحان

جالب بود ولی در مورد ما بزرگترها هم صدق میکنه. در ضمن قالب جدید هم مبارک.وبتون شکیل تر شده.

زنگ تفریح (برای دبستانی ها)

سلام.عزیزم همونطور که خواسته بودین هم لینکتونو عوض کردم و هم لوگوتونو گذاشتم.شما هم اگه دوست داشتید کد لوگوی من رو هم بذارید. در ضمن یه خواهش دیگه هم داشتم بی زحمت از تو لینکاتون اسم وبلاگم رو به زنگ تفریح (برای دبستانی ها) تغییر بدید.

ali

سلام .ادرس ايميل شما و نام ان تغيير يافت[لبخند]

شبنم

بخدا جز تو گرم دلبر و دلداری هست یا بتان را به برم قیمت و مقداری هست یا که در خانه دل غیر تو دیاری هست مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست یا شب و روز بجز فکر توام کاری هست

شبنم

نتوانم به تو پیوستن و نی از تو گسستن نه ز بند تو رهایی نه کنار تو نشستن ای نگاه تو پناهم !‌ تو ندانی چه گناهی ست خانه را پنجره بر مرغک طوفان زده بستن